Onze camperavonturen 2020 Jan en Kitty.reismee.nl

De eerste tripjes met onze Elnagh Slim

Eindelijk een camper! En wat een luxe ding. We twijfelden al enige tijd of we een camper wilden kopen, maar corona heeft de boel versneld. Eigenlijk zouden we pas aan een camper beginnen als Jan met pensioen gaat. Omdat we inmiddels al weken binnen zitten i.v.m. de corona-lockdown begonnen de kriebels toch al eerder. Onze caravan de Knaus Country had niet de beschikking over een douche, dus naar een camping zonder privé-sanitair zit er niet in. Voor de corona-crisis wist ik niet eens dat er campings waren met privé-sanitair!

Wat onze zoektocht ook versneld heeft, is dat we Maarten in augustus graag naar Oslo willen brengen. Hij zou daar een half jaar gaan studeren en daarom hebben we vervoer en veel ruimte nodig: een camper dus! Helaas is het avontuur in Oslo niet doorgegaan voor Maarten i.v.m. corona, de camper is dus wel doorgegaan...

Afijn..... Na een niet al te lange zoektocht op internet vond ik een leuke camper helemaal aan de andere kant van het land. Daar aangekomen blijkt die camper nogal uitgewoond te zijn. Om die teleurstelling even te laten bezinken besluiten we de andere campers te bekijken. En daar stond hij: de Elnagh Slim. Een camper uit 2003 met een sterkte motor. Alles zit erop en eraan en alles doet het ook nog. We hadden niet zolang nodig om te beslissen dat dat onze camper zou worden.

Helaas moest de camper officieel nog ingevoerd worden uit België. Door corona moet alles per e-mail geregeld worden door de Camper-discounter in Emmer-Compascuum. We hebben gelukkig mazzel: op zaterdag 2 mei kunnen we de camper al ophalen. Ik ben daar heel blij mee, want de muren komen inmiddels aardig op me af thuis door de corona-lockdown. Daarbij is Wouter bijna jarig en ik zou het super vinden om dan lekker in Brabant op de camping te zitten. We zitten dus al heel vroeg in de auto richting Emmer-Compascuum omdat we daar al om 10 uur verwacht worden. Na wat technische uitleg mogen we dan eindelijk de sleutels in ontvangst nemen. Wat een rijk bezit!!!

We gaan dus apart van elkaar terug. Ik rij in de camper en Jan gaat met de auto. Wat rijdt hij heerlijk en soepeltjes. Echt een genot. Het rijdt een stuk fijner dan met zo'n caravan achter je aan.

Omdat we de volgende dag al naar Veldhoven gaan met de camper, moeten we de camper in één middag schoonmaken en volledig inrichten. Een klus waar we ons iets op verkeken hebben. Pa Neefjes komt ook nog even aanlopen om onze nieuwste aanwinst te bewonderen. Tijd voor een bak koffie konden we nog vinden hoor!

Eerst alles poetsen, gordijntjes wassen, douchegordijn wassen...... Daarna alle spullen die al een tijdje in de achtertuin onder plastic en deels in de dakkoffer lagen de camper in sjouwen. Nu alles een plekje geven. Leuke klus, maar toch zo best nog wel lastig. Uiteindelijk zit alles er in en we hebben nog zeeën van ruimte over, gelukkig.

De volgende dag voor het eerst op stap ermee! We hebben geboekt bij een kleine camping de Veldhoeve in Veldhoven. Ze hebben daar privé-sanitair hetgeen in deze corona-tijden wel lekker is. Voordat we echter die kant uit gaan, willen we eerst de camper nog showen bij Peter-Jan en Lucienne in Monnickendam en daarna nog even bij Margreet en Neal langs in Volendam. Nadat we de Deli-snacks leeg gekocht hebben voor avondeten en lunch, gaan we bij Maarten in Uilenstede langs. We lunchen in de camper. Raar gevoel: Maarten's kamer naast ons, maar wij zitten in de camper. Onze eerste maaltijd in de camper is dus een feit.

Daarna door naar de camping. Het is een leuke camping met een paar kleine veldjes. Iedere plek heeft de beschikking over privé-sanitair dat gevestigd is in het toiletgebouw. De camping is heerlijk rustig. De omgeving is niet super. Veldhoven ligt dichtbij en je bent omgeven door snelwegen. Wouter komt die dag meteen langs om de camper te bewonderen. Hij wil er ook gewoon thuis even eruit.

Op de maandag gaan we doen waar de camper voor bedoeld is: rondtoeren door de omgeving. Het begint al goed: de eerste plek waar we gaan staan, komt na een tijdje een man melden dat we daar niet mogen staan... Zucht, we moeten nog wel even oefenen met goede plekjes zoeken. Gelukkig was de koffie en lunch toen al op. We stonden toch op het punt om weg te gaan.

Dinsdag komt Wouter BBQ-en. Hij is tenslotte morgen jarig! 23 wordt hij... Woensdag gaan we nog even bij hem langs in Eindhoven om hem op de dag zelf te feliciteren. Omdat het mooi weer is, zitten we met zijn  huisgenoten aan in de thuis met koffie en vlaai. Daarna helaas weer naar huis. Ik moet donderdag en vrijdag een paar online-lessen geven en het schoolbord op het Werenfridus is dan wel heel handig.

Het waren een mooie paar dagen om de camper te proberen. We weten nog niet helemaal hoe de elektriciteit werkt, dus daar moeten we nog even naar laten kijken in Emmer-Compascuum. Binnenkort dus maar eens een paar dagen naar Drenthe...

Maar eerst vrijdag 8 mei alweer naar Brabant: een camperplaats in Leenderstrijp. De camping in Veldhoven was vol, dus zijn we uitgeweken naar deze camperplaats. Het uitzicht is fenomenaal: allemaal koetjes... Echt rustgevend (vindt Kitty). Het is een echte camperplaats, dus alleen campers, geen receptie, geld achterlaten in een speciale enveloppe en er is alleen een serviceplek. Zat dus...

Dus voor het eerst echt zelfvoorzienend zijn: zelfs Jan moet eraan geloven om naar de plee in de camper te gaan. Zelfs de douche is goedgekeurd. Er komt best wel wat water uit, hoewel crèmespoeling net effe te is.... Die maar weer thuis. Om nou iedere keer meteen weer naar de serviceplek te moeten karren omdat Kitty zonodig crèmespoeling in moest doen tijdens het douchen.... Zaterdag komt Wouter de hele dag langs, omdat we zijn onderzoeksverslag door gaan spitten op spelfouten en grammatica. Het ziet er al erg goed uit, na afloop natuurlijk nog beter   Zondag is het moederdag! Om 11 uur staan Wouter, Maarten en Karlijn dan ook al voor de deur. Omdat het Corona-tijd is, is Maarten met de auto vanuit Amsterdam naar Hoorn gegaan om Karlijn op te halen. De auto blijft nu een tijdje in Eindhoven bij Wouter. Wij hebben toch geen 2 auto's voor de deur nodig: ze staan alleen maar stof te happen. En Wouter kan wel wat vrijheid gebruiken. We drinken dus koffie/fris met zijn allen incl een stuk vlaai (door Wouter de vorige dag gehaald in Leende) ter ere van moederdag. Daarna gaan de kids high-tea'en bij Rene ter ere van moederdag (-;) . Aan het eind van de dag nemen wij Maarten en Karlijn mee naar Hoorn en Wouter gaat weer naar de Gabriel Metsulaan. Maarten moet de volgende dag naar de tandarts, dus zo is hij meteen in Hoorn. Net zo makkelijk. Het OV is in principe nog niet beschikbaar voor iedereen die niet perse met het OV moet.

We hebben de smaak te pakken: met Hemelvaart willen we ook weg! We hebben er zin in om een paar dagen naar het Noord-Oosten van Groningen te gaan. We stuiten woensdag 20 mei op een rustige camping in Zeerijp (nog nooit van gehoord!): de Johanna Hoeve. Echt een superplek! Wijds uitzicht en vooral erg rustig. De donderdag  gaan we met de camper richting de Waddenzee en gaan daar langs de Waddenzee fietsen tussen de schapen in

Vrijdagochtend moeten we al om 9.30 in Emmer-Compascuum zijn om een aantal zaken aan de camper te laten repareren (garantie), dus de wekker staat al om 7.15, zucht...  Nadat dat gefixt is, door naar camperplaats Grondsels in Wijster: we gaan een paar dagen lekker in Drenthe staan. We zijn er nog maar net, of Wouter komt gezellig langs. Hij denkt: ik heb nu toch een auto, dus karren maar.... Hier spelen we voor het eerst het spel phase 10 (heb ik gekregen voor moederdag). Erg leuk spel!!! De volgende dag al vroeg fietsen in natuurgebied Dwingelderveld. Vroeg, omdat het wel eens druk zou kunnen worden.....  Het waait wel flink, wat ben ik dus blij met mijn bolletjes   (op mijn e-bike).

Zondag weer naar huis. Omdat het k**weer is, meteen maar naar huis zonder allerlei leuke tussenstoppen (alleen vissie in Den Oever). Het gewone leven begint weer: morgen online-lessen.....